خرید و فروش دیجیتالی

بحث راجع به خرید و فروش دیجیتالی

خرید و فروش دیجیتالی

بحث راجع به خرید و فروش دیجیتالی

مقاله فناوری اطلاعات و سازمان های مجازی

تجارت وخرید اینترنتی

 

تجارت الکترونیک عبارت از خرید و فروش کالا, خدمات, اطلاعات از طریق شبکه های ارتباطی.امروزه  این طریق خرید کردن کم کم رواج پیدا کرده و فروشندگان الکترونیکی هر روز به گسترش خدمات خود فکر   می کنند.در اقتصاد جدید که مبتنی بر شبکه های کامپیوتری است محیط کسب و کار در حال تبدیل به محیطی دیجیتالی یارقمی است.در واقع واژه دیجیتال گویای یک تحول اقتصادی است درهمه مولفه های اقتصادهمچون محصولات، فروشندگان، مصرف کنندگان، واسطه ها، خدمات پشتیبانی، بازار و فرایندهای ان.دراقتصاد جدید ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده بیشترشده وفاصله انها کمترمی شود. مفاهیمی چون کسب و کارالکترونیکی، تجارت الکترونیکی و بازار یابی بلادرنگ تعریف می شود. مشتری گرایی بیشتر و محصولات و خدمات کاملا سفارشی ومبتنی بر سلایق هریک از مشتریان ارائه می گردد.

       

فروشگاه های اینترنتی ایرانی

 

فروشگاه های اینترنتی یکی از راه حل ها برای ساده کردن زندگی پیچیده و مکانیکی آدم ها در عصر ارتباطات است . در حال حاضر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته افراد کلیه ملزومات و کالاهای مورد نیاز خود را از طریق بهره گیری از ابزارهای تجارت الکترونیک در محل کار یا زندگی خود بدون مراجعه حضوری دریافت می کنند.

ایران هم یکی از این کشورهای درحال توسعه است که قدم در این راه گذاشته است. درایران تمام فروشگاه های اینترنتی اعتبار خود را از فروش اینترنتی در ایران است .

 

برخی از ویژگی های سایتهای خرید ایرانی

 

 .    امکان مشاهده ی کالا : یعنی برای خرید کالا فرد نباید مدام از این فروشگاه به ان فروشگاه برود تاانواع مختلف یک  کالا را مشاهده کند.  .    تنوع کالا: وقتی به صورت ان لاین خریدی انجام می شود مارک های مختلف وخصوصیت های مختلف در کنار هم گذاشته می شوند و خریدارمی تواند با مقایسه ان ها تصمیم دلخواه خود را بگیردو به این طریق بازار از حالت محدود خود خارج می شود.

 .    نوع پرداخت : با خرید اینترنتی نوع پرداخت هم متفاوت می شود که دراین پرداخت ها به چهارگروه دخالت دارند :

    .    بانک یا موسسه گشایشگر: بانک یا موسسه غیر بانکی است که حساب های پرداخت های الکترونیکی توسط این موسسات گشوده می شودو بستر پرداخت های الکترونیکی را به منظور خرید ایجاد می کند

    .    مشتری یا پرداخت کننده : خریدارانی که پرداخت های الکترونیکی را طی مبادله کالا یا خدمات انجام می دهند. 

    .    بازرگان یا در یافت کننده : گروهی که پرداخت های الکترونیکی را طی مبادله کالا و خدمات دریافت می کنند.

    .    قانون گذار: اداره دولتی که طبق مقررات خاصی فرایند پرداخت را کنترل می کند.

واما انواع پرداخت الکترونیکی عبارتند از:

    .    استفاده از کارت های الکترونیکی : به سه دسته کارت های اعتباری و شارژ کارت وکارت بدهی تقسیم می شوند.

    .    روش کارت خرید : نوعی کارت پرداخت با کاربرد ویژه برای خرید خدمات ، مواد ، تعمیر و ... می باشد.

    .    روش پول الکترونیکی : از روش وقتی استفاده می کنند که که اقلامی با ارزش کم مطرح باشند که خریدار اقدام به خرید سکه های الکترونیکی مثلا 5 سنتی می کندو در کیف الکترونیکی خود ذخیره می کند.

    .    روش پرداخت شخص به شخص : این روش انتقال وجه به صورت مستقیم بین دو نفر را از طریق سرویس ویژه فراهم می کند مثل خدمات ارائه شده توسط شرکت ( paypal.com )

    .چک های الکترونیکی : گونهالکترونیکی چک کاغذی با سرعت بالا ترو هزینه کمتر.

    .کارت هوشمند : کارت های هوشمند از پردازشگر استفاده می کنند یعنی از نر م افزار خاصی با حجم کم برای مدیریت فایل ها، کنترل اجرای دستورات ، مدیریت رمز اطلاعات و انتقال اطلاعات بهره می برند که به نام سیستم عامل می باشد. این کارت ها علاوه بر پرداخت    د رکارهایی نظیر شناسایی، حمل ونقل، سرگرمی، کنترل تردد و ... نیزبهکار می روند.   

 .    حمل و نقل : وقتی خرید الکترونیکی باشد دیگر لازم نیست شخصخودش برای تحویل برود بلکه پست این کار را انجام می دهد.

 

مزایای خرید اینترنتی

 

.   افزایش امکان انتخاب

.   آسایش بیشتر

.   سفارشی نمودن

.   قیمتهای کمتر

  درکل نتیجه می گیریم که با گسترش فعالیت های اینترنتی و همچنین گروه های تجاری الکترونیکی نیازهای ما راحت تر برطرف شده و ما برای استفاده از این خدمات باید اطلاعات کافی را ازافراد مطلع به دست اوریم که کارزیاد سختی نیست.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد